Skip to main content

Inbound marketing är en marknadsföringstyp som har blivit mer och mer populär under de senaste åren. Det är smidigt, kostnadseffektivt och har stor effekt. Men hur kan man gå tillväga utan att gå emot GDPR? Den här artikeln tar upp vad inbound marketing är och hur du kan tackla GDPR på ett bra sätt.

Vad är inbound marketing?

Inbound marketing handlar om att låta kunderna komma till en, istället för att söka upp dem. Nyhetsbrev är ett exempel på inbound marketing. Genom utskick av nyhetsbrev kan du ge mottagaren intresseväckande information som de har nytta utav, och på det sätt öka intresset för det du kan erbjuda. Du bygger också ett större förtroende för ditt företag genom att du ger ut användbar information helt gratis. Eventuella kunder kommer också att associera din verksamhet med något positivt, eftersom de fått något av dig.

Hur påverkar GDPR?

När GDPR började gälla ökade kraven på säkerheten kring personuppgifter och att personen själv måste uppvisa ett aktivt samtycke. Det här aktiva samtycket gäller både hanteringen av personuppgifter, samt själva utskicken. Du får inte spara deras e-postadress utan att de aktivt tackat ja, och du får heller inte skicka ut nyhetsbrev om de inte tackat ja till det. GDPR ökar människors säkerhet som helhet och ger alla en möjlighet att välja hur deras personuppgifter hanteras eller sparas.

Att använda sig av en tidseffektiv plattform

Med en smart och enkel plattform kan du spara tid. Vart du än är kan du arbeta med din e-postmarknadsföring och samarbeta med kollegor för att skapa lyckade nyhetsbrev. Lättillgängligt och okrångligt.

Ett bra exempel på en sådan plattform är Paloma. Med Paloma kan du enkelt skapa intresseväckande nyhetsbrev, komma igång med din inbound marketing och göra det okomplicerat att följa GDPR. Digitala verktyg gör att din e-postmarknadsföring bara kan flyta på utan problem.